System SENT – wszystko, co musisz o nim wiedzieć

Zamów E-Fakturę wspieraj ekologię
Jednym z obowiązków prawnych, który wpływa na funkcjonowanie firm transportowych, jest wymóg rejestracji przewozu towarów wrażliwych w systemie SENT. Niedopełnienie wszystkich formalności może skutkować między innymi nałożeniem na przedsiębiorstwo dotkliwych kar finansowych. Warto więc dowiedzieć się, co to jest SENT system i przewóz jakich towarów musi być w nim zarejestrowany.


SENT system – co to jest?


System SENT, czyli System Elektronicznego Nadzoru Transportu, funkcjonuje już od 2017 roku i jest wykorzystywany do monitorowania kolejowego i drogowego przewozu towarów wrażliwych. Powstał on w celu ograniczenia praktyk związanych z wyłudzaniem podatku VAT i podatku akcyzowego. Jego istotą jest więc zatrzymanie rozszerzania się szarej strefy i zwiększenie wpływów do budżetu państwa.
Aby omawiany system monitorowania drogowego przewozu towarów mógł działać skutecznie, na nadawców i odbiorców określonego ładunku oraz na przewożące go firmy transportowe nałożone zostały nowe obowiązki. Zgodnie z obecnie obowiązującym prawem, zgłoszenie do systemu SENT jest konieczne w przypadku przewozu określonej ilości towarów wrażliwych na i przez terytorium kraju. Zgłoszenia tego dokonać należy za pomocą platformy PUESC, czyli Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych.


Towary objęte przez system SENT


Jedną z najważniejszych kwestii związanych z systemem monitorowania drogowego przewozu towarów SENT jest lista ładunków objętych wymogiem zgłaszania. Początkowa postać listy uległa jednak z czasem rozszerzeniu, dlatego niezbędne jest ciągłe śledzenie zmian. Na ten moment do towarów wrażliwych monitorowanych przez SENT system zaliczają się między innymi:

  • paliwa silnikowe i ich pochodne;

  • paliwa opałowe, w tym węgiel, brykiety i inne paliwa stałe wytwarzane z węgla;

  • alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej oraz alkohol etylowy skażony o dowolnej mocy;

  • susz tytoniowy;

  • odpady;

  • pszenica, mięso drobiowe, jaja i miód naturalny.


Wymienione produkty stanowią jednak tylko część ładunków objętych systemem monitorowania przewozu towarów. Kompletny wykaz jest obszerny i podlega modyfikacjom, dlatego konieczne jest sprawdzanie zmian i dostosowywanie się do nowych wytycznych.


System monitorowania drogowego przewozu towarów SENT – obowiązki przewoźnika, nadawcy i odbiorcy


Aby przewóz towarów wrażliwych, których monitorowanie obejmuje system SENT, przebiegał zgodnie z prawem, firma transportowa oraz nadawca i odbiorca ładunku muszą wywiązać się z obowiązków nałożonych przez ustawę. Podstawowym przepisem jest dokonanie zgłoszenia przez platformę PUESC. Danej dostawie zostanie dzięki temu przydzielony unikalny numer referencyjny, który firma rejestrująca towar musi przekazać także przewoźnikowi oraz odbiorcy.
Co jednak powinno być niezwykle istotne dla firm transportowych, w ramach przewozu towarów zarejestrowanych w systemie SENT niezbędna jest geolokalizacja środka transportu, którą można zapewnić sobie przez GPS. Firma transportowa jest więc zobowiązana do zapewnienia odpowiedniego lokalizatora oraz uruchamiania go przed rozpoczęciem trasy. Monitoring musi pozostać włączony do momentu zakończenia przewozu krajowego lub przetransportowania ładunku do ostatniego miejsca dostarczenia towaru na terytorium kraju.


Kary za niedopełnienie obowiązków związanych z systemem SENT


Niedostosowanie się do wymagań związanych z wprowadzeniem systemu SENT może skutkować nałożeniem dotkliwych sankcji zarówno na firmy transportowe, jak i na nadawców oraz odbiorców towarów wrażliwych. Mogą mieć one formę kar finansowych lub też sankcji o charakterze niepieniężnym. Co grozi podmiotom, które nie wywiążą się z obowiązków zgłoszenia i monitorowania SENT? Zgodnie z ustawą funkcjonariusze służby celno-skarbowej mogą nałożyć:

  • karę pieniężną w wysokości 46% wartości brutto podlegającego obowiązkowi zgłoszenia towaru przewożonego (nie mniej niż 20 tysięcy złotych) za niedokonanie zgłoszenia do systemu SENT;

  • karę pieniężną w wysokości 46% różnicy wartości brutto podlegającego obowiązkowi zgłoszenia towaru zgłoszonego i faktycznie przewożonego (nie mniej niż 20 tysięcy złotych) w przypadku stwierdzenia niezgodności rodzaju, ilości, masy lub objętości ładunku ze zgłoszeniem;

  • karę pieniężną w wysokości 10 tysięcy złotych dla przewoźnika, który nie dopełnił obowiązku geolokalizacji ładunku;

  • karę pieniężną w wysokości 100 tysięcy złotych dla przewoźnika, jeżeli ładunek nie został dostarczony do miejsca dostarczenia towaru lub zakończenia przewozu na terytorium kraju i nie ustalono miejsca zakończenia przewozu, podmiotu, który nabył towar lub podmiotu, który posiada towar.

  • kary niepieniężne, takie jak zatrzymanie środka lub towaru i przepadek towaru na rzecz Skarbu Państwa.


Monitorowanie SENT – jak przygotować do niego swoją firmę?


Aby przygotować firmę do wszystkich wymogów systemu SENT, konieczne jest wdrożenie odpowiednich narzędzi. Poza samą rejestracją w systemie należy bowiem zadbać o wyposażenie środków transportu w urządzenia pozwalające na geolokalizację. Jedną z opcji jest skorzystanie z aplikacji e-Toll. Choć możliwe jest używanie jej na urządzeniu mobilnym, to w przypadku firm transportowych znacznie lepszym wyborem jest montaż urządzeń pokładowych ZSL i połączenie e-Toll z monitoringiem GPS.
Dzięki takiej synchronizacji nie tylko ograniczamy ryzyko utraty łączności lub zasilania, ale także zyskujemy możliwość sprawniejszego zarządzania flotą samochodów w firmie. Usługi firmy Juwentus, która zapewnia między innymi nowoczesne rozwiązania związane z monitoringiem GPS, pozwolą więc przedsiębiorstwu transportowemu dostosować się do wymogów prawnych oraz zwiększyć swoją efektywność.

Zobacz też

Statystyki policyjne nie pozostawiają złudzeń: w okresie okołoświątecznym znacznie wzrasta liczba włamań i kradzieży. Złodzieje wykorzystują nasze zabieganie i częste wyjazdy, mają też świadomość, że w tym czasie kupujemy sporo nowych produktów, często bardzo wartościowych. O pladze włamań z ubieraniem choinki w tle wiedzieli i kinowi twórcy, pisząc scenariusz bożonarodzeniowego klasyka, filmu Kevin sam w domu. Ta znana chyba wszystkim historia nie tylko wzrusza i bawi, ale też przypomina, jak ważne jest odpowiednie zabezpieczenie swojej posesji przed nieproszonymi gośćmi. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, dlaczego warto pomyśleć o ochronie domu oraz firmy, zanim wpadniesz w wir świątecznych przygotowań!

Jarosław R. Łuczkiewicz, Dyrektor ds. Monitoringu Wizyjnego i Wdrożeń, Projektant w Ochrona Juwentus, wypowiedział się w Magazynie Galerie Handlowe na temat roli monitoringu w handlu detalicznym. W swoim komentarzu zwrócił uwagę na istotę zaawansowanych systemów monitoringu, które nie tylko zwiększają bezpieczeństwo, ale także wspierają zarządzanie i sprzedaż w sklepach. Dzięki nowoczesnym technologiom monitoring umożliwia analizę ruchu klientów, optymalizację ekspozycji towarów oraz szybkie reagowanie na potencjalne zagrożenia. Słowa Jarosława R. Łuczkiewicza mają szczególne znaczenie w kontekście zmieniających się wyzwań w branży, gdzie wykorzystanie technologii staje się coraz bardziej istotne.

Mycie okien na wysokości w biurowcach to nie tylko kwestia estetyki, ale także bezpieczeństwa i efektywności. Czyste okna wpływają na wygląd budynku, tworząc profesjonalny wizerunek firmy, a jednocześnie zapewniają lepsze doświetlenie pomieszczeń, co z kolei sprzyja wydajności pracowników. Jednak mycie okien w wysokich budynkach, zwłaszcza okien nieotwieranych, stanowi duże wyzwanie, wymagające specjalistycznych technik i odpowiedniego sprzętu. Jakie techniki i narzędzia sprawdzają się najlepiej przy myciu okien na wysokości? Czy warto zlecać takie zadania specjalistom? Na te i inne pytania odpowiemy w niniejszym artykule. Zapraszamy do czytania!

Sprawdź również...

KONTROLA SAMOCHODÓW SŁUŻBOWYCH

Korzystając z naszego monitoringu GPS, zyskają Państwo pewność, że pojazdy służbowe są wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem i eksploatowane we właściwy sposób. Aplikacja mobilna umożliwi wygenerowanie raportów z przebytych tras, kosztów paliwa oraz stylu jazdy danego kierowcy.

1