Początkiem października 2021 roku system pobierania opłat za użytkowanie autostrad viaTOLL został zastąpiony przez e-TOLL. Obowiązek korzystania z niego obejmuje już użytkowników pojazdów ciężarowych, natomiast od grudnia 2021 roku na dwóch odcinkach autostrad będzie obligatoryjny także dla samochodów osobowych. Co warto wiedzieć o systemie e-TOLL i dlaczego warto połączyć go z monitoringiem pojazdów?
Połączenie e-TOLL z monitoringiem pojazdów
Od 1.12.2021 roku na odcinkach autostrad zarządzanych przez Skarb Państwa, korzystanie z systemu e-TOLL to obowiązek dla wszystkich pojazdów. Na pozostałych autostradach korzystanie z e-TOLL jest obligatoryjne dla pojazdów ciężarowych. System działa poprzez określanie geolokalizacji pojazdów na podstawie nadajników GPS, zastępując dotychczasowy viaToll, działający w oparciu o sygnał radiowy. Aby móc korzystać z e-TOLL konieczne jest umieszczenie w pojeździe nadajnika GPS. Kierowca ma do wyboru 3 rodzaje nadajników:
● OBU (On Board Unit) - sprzęt do samodzielnego montażu,
● ZSL (Zewnętrzny System Lokalizacyjny) - urządzenie geolokalizacyjne montowane na stałe,
● urządzenie mobilne z aplikacją e-Toll.
Tylko pierwsze dwa rozwiązania umożliwiają połączenie systemu z monitorowaniem pojazdów. Juwentus oferuje kompleksową usługę, dzięki której płatności za przejazdy autostradami pobierane są automatycznie. Użytkownik nie musi myśleć o włączeniu sygnalizatora GPS, ponieważ jest on włączony nieustannie, a dane są pobierane i magazynowane na stworzonej przez Juwentus Platformie GPS24. Nasza firma posiada akredytację GDDKiA do obsługi Elektronicznego Poboru Opłat e-TOLL. Monitoring pojazdów GPS w połączeniu z systemem e-TOLL to możliwość korzystanie z autostrad bez konieczności podejmowania przez użytkownika jakichkolwiek działań.
Skorzystanie z oferty Juwentus w zakresie e-TOLL umożliwia połączenie go z systemem zarządzania flotą pojazdów, co pozwala gromadzić wszelkie dane w jednym miejscu. Nasz system umożliwia między innymi:
● kontrolę zużycia paliwa,
● odczyt plików DDD,
● ewidencję godzin pracy kierowców,
● kompatybilność z systemem SENT GEO,
● i wiele więcej.
Nowe sposoby płatności za autostradę
Elektroniczny Pobór Opłat e-TOLL ma za zadanie usprawnić korzystanie z autostrad poprzez prostsze uiszczanie opłat. Jednak samodzielna obsługa systemu bez podłączania do systemu monitoringu jak na razie nie wydaje się szczególnie wygodna. Szereg formalności, wymaganych do rozpoczęcia korzystania z systemu może być przytłaczający. Ponadto użytkownik ma do wyboru jedynie dwie formy płatności:
● Przedpłata online lub kartą - z wykorzystaniem bramki internetowej lub poprzez podanie numeru karty.
● Odroczona płatność - pobierana jest po zakończeniu przejazdu płatnymi odcinkami autostrad. Na czas przejazdu na koncie blokowana jest kwota w wysokości 260 zł.
Juwentus oferuje alternatywne rozwiązanie, zdejmujące z użytkownika obowiązek troski o dokonanej płatności. Zajmujemy się naliczaniem opłat za przejazdy, które są ewidencjonowane na Platformie GPS24. Dzięki temu nasi klienci zawsze wiedzą, ile kilometrów przejechały poszczególne pojazdy z ich floty i jakie opłaty zostały pobrane za przejazdy. Rozliczenie na linii Juwentus-klient następuje wspólnie z rozliczeniem za inne usługi, na zasadach ustalonych podczas zawierania umowy.
Koniec bramek na autostradach
Bramki na autostradach to przyczyna korków, wydłużenia czasu podróży i źródło frustracji kierowców. Dlatego od dłuższego czasu opracowywane są działania mające prowadzić do ich likwidacji. Od 1 grudnia 2021 roku bramki znikną na dwóch odcinkach autostrad, które są zarządzane przez GDDKiA: Konin-Stryków (A2) i Wrocław-Sośnica (A4). Docelowo jednak wszystkie autostrady mają być obsługiwane tylko przez system e-TOLL, który już dzisiaj w całym kraju jest obowiązkowy dla pojazdów ciężarowych. Obsługa bezbramkowa jest możliwa dzięki sygnałowi GPS. Użytkownicy mogą go nadawać poprzez smartfony, jednak wiąże się to z brakiem możliwości korzystania w tym czasie z innych funkcji urządzenia mobilnego. Aplikacja e-TOLL musi bowiem pozostawać włączona przez cały czas przejazdu. Alternatywne, o wiele wygodniejsze rozwiązania, które oferuje firma Juwentus, to wymienione już wcześniej urządzenia typu OBU i ZSL.
OBU - On Board Unit - to urządzenie montowane pod zapalniczkę. Klienci firmy Juwentus posiadają dostęp do lokalizacji z poziomu aplikacji mobilnej i aplikacji www. Sprzęt jest przeznaczony do samodzielnego montażu.
ZSL - Zewnętrzny System Lokalizacyjny - to sprzęt montowany na stałe pod kokpitem. Montażem zajmuje się posiadający odpowiednie kompetencje pracownik firmy Juwentus. ZSL daje większe możliwości niż OBU, do których należy między innymi podłączenie pod CAN i TACHOGRAF oraz pobieranie plików DDD.
System e-TOLL to innowacyjne rozwiązanie, które w przyszłości powinno znacząco usprawnić poruszanie się po autostradach w całej Polsce, pod warunkiem dopracowania systemów pobierania danych geolokalizacyjnych i płatności. Jednak użytkownicy, którzy zdecydują się skorzystać z połączenia e-TOLL z systemem monitoringu, już teraz mogą cieszyć się komfortem korzystania z autostrad bez oczekiwania w kolejkach do bramek, jednocześnie nie przejmując się kwestiami nadawania sygnału GPS i uiszczania opłat, gdyż zajmie się nimi firma Juwentus.